Een template is eigenlijk al klaar. Dit is een sjabloon die je kunt gebruiken voor een nieuwe website, waar jij dan dus niks meer aan hoeft te doen. Het ontwerp van de website is klaar, en een aantal van de technische zaken zit ook al in dit sjabloon. Dit bespaart natuurlijk veel tijd, maar zo een sjabloon kunnen meerdere mensen gebruiken. Het nadeel hiervan is dat je niet echt divers bent. Je wilt eigenlijk het liefst zo veel mogelijk onderscheid maken met je website tegenover je concurrenten. Een ander nadeel is dat de technische functies in de meeste gevallen erg beperkt zijn. Hier heb je te maken met plug-ins die al kant-en-klaar zijn.
Bij een website op maat kun je in tegenstelling tot een standaardpakket wel een unieke website maken en je onderscheiden van de concurrenten. Wel moet hier alles in combinatie met het technische aspect goed lopen. Waarom zou je kiezen voor een website op maat? Ten eerste om diversiteit uit te stralen ten opzichte van je concurrenten, maar er zijn nog genoeg andere redenen om een website op maat te maken. Mensen gaan tegenwoordig als eerst naar iemand zijn website toe als ze meer willen weten van het bedrijf. Met je website maak je dus vaak een eerste indruk. De eerste indruk moet altijd goed zijn, dus een website op maat maken kan een klant doen overhalen voor jou te kiezen. Daarbij kun je ook zelf kiezen welke functies je wel en niet wilt. Bij een template kun je hier niet alle keuzes in maken. Daarnaast kun je hier naderhand ook veranderen wat en wanneer jij wilt, omdat je nergens aan vast zit. Een groot nadeel wat hier aan vast zit is dat het veel hogere kosten met zich mee brengt. Het is dus de keuze of je wat meer wilt betalen voor iets beters, of dat je wilt besparen op de kosten. Dit ligt ook aan de grootte van je bedrijf en hoe essentieel een goede website is.