Wat kan een CRM systeem?
Customer Relationship Management systemen kennen twee essentiële taken:
- Het centraliseren van klantinformatie: Een CRM systeem verzamelt alle gegevens van alle relaties op één plek. Hierdoor hoef je niet te zoeken naar de benodigde informatie.
- Het automatiseren van klantgerichte processen: Een CRM systeem automatiseert verschillende processen binnen een onderneming. Hieronder vallen onder andere het verzenden van nieuwsbrieven, het opstellen van to-do lijsten, facturatie en een auto-reply per e-mail. Doordat deze en andere processen worden geautomatiseerd, bespaar je een heleboel tijd en worden onnodige fouten voorkomen.
- Naast deze twee essentiële taken vergroot een CMS systeem de kans op succes. Door gebruik te maken van een CRM systeem ben je er zeker van dat iedere medewerker klantkennis op dezelfde manier documenteert. Op deze manier voorkom je dat voorkeuren, wensen en opmerkingen verloren zullen gaan. Hierdoor zal iedere medewerker iedere klant persoonlijke aandacht kunnen geven. Bovendien zorgen de geautomatiseerde CRM systemen ervoor dat er een heleboel tijd en kosten worden bespaard.
Wat levert een CRM systeem op?
- Meer controle over relatiebeheer
Doordat alle afspraken, documenten en klantgegevens op één plek worden verzameld, zorgt een CRM systeem voor meer controle over relatiebeheer. Door gebruik te maken van een CRM systeem ben je altijd op de hoogte van actuele zaken. Hierdoor kan iedere medewerker persoonlijke aandacht aan iedere klant kunnen geven wat uiteindelijk zorgt voor een toename in het aantal verkopen.
- Hogere relevantie van marketing
Marketing is enkel relevant wanneer de juiste personen worden benaderd. Het aanbod moet aansluiten op de behoeften. Middels een CRM systeem kunnen eenvoudig verschillende doelgroepen worden gesegmenteerd. Hierdoor zal je altijd een relevantie selectie kunnen maken en zal ook de relevantie van je marketing toenemen.
- Hogere klanttevredenheid
Ieder klantcontact is van invloed op de tevredenheid van een klant. Een CRM systeem zorgt ervoor dat de klantenservice wordt geautomatiseerd en gecontroleerd. Betrokken medewerkers vergroten de klanttevredenheid.
Een CRM systeem kiezen
Het kiezen van het beste CRM systeem voor jouw organisatie, is afhankelijk van verschillende zaken. Vandaar dat het belangrijk is om van tevoren voor jezelf te bepalen wat je doelen zijn, welke processen je wil structureren, of je hulp en ondersteuning belangrijk vindt en wie er gebruik zal gaan maken van het CRM systeem. Als ZZP’er hoef je alleen rekening te houden met je eigen werkzaamheden, maar wanneer het CRM systeem bedoeld is voor meerdere afdelingen, kan er gebruik worden gemaakt van een implementatie stappenplan. Een CRM systeem werkt voor iedere organisatie, hoe klein of groot deze ook mag zijn.