Het hebben van een langzame website heeft verschillende nadelige gevolgen. Zo heeft een trafe website effect hebben op jouw ranking in Google. De laadsnelheid van je website is namelijk een rankingsfactor in Google. Hoewel het een van de vele factoren is, is dit wel een belangrijke factor. Google stelt het gebruiksgemak voorop en met een trage website voldoe jij niet aan de eisen. Daarbij heeft Google zelf ook baat bij een snellere website. Deze gebruiken minder data waardoor het indexeren makkelijker en sneller gebeurt.
Ten tweede is het hebben van een snelle website belangrijk voor jouw bezoekers. We worden steeds ongeduldiger en waar we het vroeger niet erg vonden om 10 seconden te wachten, verlaten we tegenwoordig al na 3 seconden een website als deze niet laadt. Heb jij een trage website? Dan is de kans dus groot dat je bezoekers je website weer verlaten voor ze er nog maar iets van hebben gezien. Je website sneller laten maken is daarom van groot belang.
Waarom jouw website traag is kan verschillende oorzaken hebben. Denk maar eens aan te veel content op een pagina, of te grote bestandsgrootte. Ook kan een trage website veroorzaakt worden door bijvoorbeeld de server. Het is daarom verstandig om te testen hoe snel jouw website eigenlijk is. Online vind je verschillende tools om te checken hoe snel of traag jouw website laadt. Deze tools geven een helder beeld van de status van je website en bieden tips om dit te verbeteren.
Een snelle website die optimaal functioneert op elk apparaat is een must. Immers worden steeds meer mobiele apparaten gebruikt en wordt dit vaak ook onderweg gedaan. Mensen hebben dan niet het geduld om minutenlang te wachten maar willen direct resultaat zien.
De belangrijkste reden voor een snelle website is dan ook gebruiksgemak. Een trage website zal jou niet alleen bezoekers kosten, maar daarmee ook klanten en dus omzet.
Wil jij je website sneller laten maken? Dan is het verstandig eerst te testen hoe snel jouw website laadt. Dit kun je doen met behulp van verschillende online tools zoals Google PageSpeed Insights. Wanneer jij de URL van je website opgeeft zal Google jou voorzien van een score en suggesties om je website sneller te maken. Streef hierbij naar een minimale score van 80. Ook kun je gebruik maken van andere online tools zoals Gtmetrix en Pingdom.
Je hebt de laadsnelheid van je website getest en hebt de conclusie getrokken dat dit beter kan. Je kunt dan denken aan de volgende aspecten;