Afhankelijk van het beschikbare budget en de aanwezige technische kennis zijn er voor het maken van een website met websop twee opties: een kant-en-klare webshop of een op maat gemaakte webshop. Bij een kant-en-klare webshop wordt er gebruik gemaakt van een standaard Content Management Systeem (CMS). Met een kant-en-klare webshop kan je voor weinig geld direct aan de slag met je webwinkel. Het nadeel is dat je je webshop niet naar eigen smaak kunt inrichten en dat je webshop minder onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie. Daarentegen wordt er bij een op maat gemaakte webshop gebruik gemaakt van een CMS dat naar eigen wens wordt ingericht.
Een Content Management Systeem is de ‘achterkant’ van een webshop. Door middel van dit systeem wordt de webshop beheerd. CMS-systemen zijn in verschillende soorten en maten te vinden. Hieronder vallen enkele betaalde versies, maar ook open source versies. Hoe meer functies je wil (laten) inbouwen, hoe duurder het wordt en hoe moeilijker het wordt om je webshop te beheren.
Het CMS is dus de achterkant van de webshop, maar de voorkant is het visitekaartje van je webshop. Wanneer de voorkant in orde is, nodig je bezoekers uit om je webshop te (blijven) bekijken. Met Search Engine Optimization (SEO) zorg je voor een goede online vindbaarheid. Met SEO zorg je ervoor dat je je website inricht met relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep waardoor je webshop meer bezoekers zal krijgen. Je kan ervoor kiezen om zelf SEO toe te passen, maar je kan ook gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren.
Doordat veel mensen tegenwoordig producten bestellen via de smartphone of de tablet, is het belangrijk dat jou webshop ook vanaf een klein scherm goed leesbaar is. Met responsive webdesign is jou webshop op ieder apparaat goed te lezen en te bekijken.