Om en nabij de jaren 60 is West-Europa voor het eerst echt met een huisstijl gaan werken. Later is dit uitgegroeid tot een heel breed begrip. Een huisstijl wordt, zoals eerder benoemd, vaak geassocieerd met een logo. Toch zijn er vele organisaties die veel verder gaan dat dat, en die zien een huisstijl als een corporate identity of corporate behaviour. De manier waarop men met elkaar omgaat en hoe klanten benaderd worden is hier ook onderdeel van. Dit gaat echter veel te ver om hier te benoemen.
Een goed middel om je organisatie te positioneren is te zorgen voor een sterke visuele identiteit. Hiermee kan je vertrouwen winnen bij je klanten. Denk hierbij aan de schrijfwijze van de organisatie, het gebruik van een beeldmerk, het gebruik van vaste kleuren, hetzelfde lettertype, de vaste opmaak van drukwerk en de vaste indeling van brieven.
Eenheid in de presentatie draagt bij aan een duidelijke visuele uitstraling. Ook kan het bijdragen aan de instandhouding van de identiteit van de organisatie. Een organisatie kan om vele manieren een (nieuwe) huisstijl lanceren. Een van de redenen kan een fusie of een reorganisatie zijn. Maar ook het nastreven van een bepaald imago.
Ga niet zomaar over een nacht ijs. Bereid je goed voor. Stel jezelf wat kritische vragen over wie je wilt bereiken en op welke wijze je dat zou willen doen. Zorg voor een goede briefing, goede planning en bewaak je budgetten. Neem professionals in de hand, en zet alles van te voren goed op papier. Zodra de eerste schetsen klaar zijn, laat deze aan meerdere mensen zien en vraag om hun mening. Probeer de vertaalslag naar je klanten te maken.