Tegenwoordig bezoekt men vaak in eerste instantie de website van een bedrijf voordat men daadwerkelijk fysiek het bedrijf bezoekt. Hiermee wordt het belang van professioneel webdesign onderstreept. Naast factoren als kleurgebruik zijn er nog heel veel andere belangrijke aspecten. Je website is immers veel meer dan alleen een mooi plaatje. De indeling en overzichtelijkheid, maar ook de geboden informatie op jouw website en de functionaliteit zijn van groot belang. De site moet te allen tijde optimaal te bereiken en te bedienen zijn. Vanuit commercieel oogpunt gezien dient een webwinkel actueel en doeltreffend te zijn. De bezoeker van de site moet met gemak en eenvoud kunnen navigeren tussen bijvoorbeeld een informatieve tekst en een betaalproces. Daarbij is het belangrijk dat jij met gemak aanpassingen kunt invoeren op je website.
Een goede website moet ook gebruiksvriendelijk zijn. Klanten zijn eerder geneigd een website te verlaten wanneer ze niet snel genoeg de informatie of het product kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Usability wordt omschreven als gebruiksgemak. Hiermee bedoelen we hoe gemakkelijk iets te gebruiken is. Dit geldt niet alleen voor fysieke producten maar ook applicaties, webshops, websites en vele andere aspecten online zijn aan de hand van dit begrip te categoriseren. Hoe gebruiksvriendelijker een website is, hoe meer mensen gebruik zullen maken van je website. Dit is wat we bedoelen met usability design.
De gebruiksvriendelijkheid van je website heeft een directe invloed op het aantal bezoekers. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat bezoekers sneller een website wegklikken wanneer de navigatie frustrerend is. Dit houdt in dat klanten vaak niet snel genoeg hetgeen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Het is dus van groot belang dat je een usability design hebt dat aanspreekt op de eindgebruiker. Een eindgebruiker is erg kritisch en vaak enorm ongeduldig. Dit is zichtbaar in het zoekgedrag. Klanten zullen langer op je website blijven wanneer je een website hebt met een hoge gebruiksvriendelijkheid. Hierdoor vergroot je de kans op conversies waardoor je omzet toe zal nemen.
Er zijn een aantal aspecten die meetellen in je usability design. Als eerste moet je rekening houden met je navigatie. De navigatie op je website moet namelijk simpel en snel te begrijpen zijn. Op deze manier wordt het overzicht bewaard op je website. Naast een goede navigatie is het ook belangrijk dat je website goed presteert. Hiermee wordt bedoeld dat je website zich snel moet kunnen laden. Niets is namelijk vervelender dan lang wachten op een nieuwe pagina. Het derde aspect waar rekening mee gehouden moet worden is de leesbaarheid. Er moet dus gezorgd worden voor een website met een design waarbij content goed leesbaar blijft. Als laatste zal er rekening gehouden moeten worden met de responsiveness. Dit houdt in dat je webdesign niet alleen op grote schermen uitstekend is, maar dat deze zich ook aanpast aan kleinere schermen. Tegenwoordig worden websites vaak onderweg via een tablet of smartphone bezocht. Een website die zich aanpast aan het schermformaat zal zeer gewaardeerd worden door bezoekers. Hierdoor zullen bezoekers langer op je website blijven.
Responsive webdesign is de techniek die gebruikt wordt om websites automatisch aan te laten passen aan het formaat scherm waar de bezoeker de website mee bezoekt. Dit kan via een desktop, tablet, laptop of smartphone zijn. De layout van dezelfde website wordt steeds aangepast zodat de website altijd duidelijk blijft. Doordat de resolutie steeds aangepast wordt, zal ervoor gezorgd worden dat niet alleen het design en de foto's mee veranderen maar er wordt hierdoor ook gezorgd dat de teksten goed leesbaar blijven.