De eerste stap naar een nieuwe website is het maken van de keuze of je de nieuwe website zelf gaat maken of dat je deze laat maken door een professional. In de meeste gevallen kan deze keuze gemakkelijk gemaakt worden. Het laten maken van een nieuwe website door een webbureau zal namelijk altijd een beter resultaat opleveren dan het zelf maken van de nieuwe website, tenzij je zelf over de benodigde technische kennis en creativiteit beschikt. Hoewel er verschillende doe-het-zelf pakketten bestaan waarmee je een website op kunt zetten, moet je je te allen tijde afvragen: wat krijg ik voor mijn geld? Uiteraard hangen de keuzes die je maakt voor een groot deel af van het beschikbare budget, maar uiteindelijk is er een betaalbare oplossing voor iedereen. Ook met een klein budget is het laten maken van een website in het grootste deel van de gevallen de beste keuze.
Nog voor dat je een webbureau gaat zoeken, is het belangrijk dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Bij het bepalen van het doel van de website kan je jezelf een aantal vragen stellen. De eerste is: voor wie is de website bedoeld? Dit kunnen bijvoorbeeld klanten zijn, maar ook partners of werknemers. Op basis van de doelgroep kan er een passend ontwerp voor de website worden gekozen. De volgende vraag die je jezelf moet stellen is wat je wilt bereiken binnen de doelgroep. Is dit het informeren, het overtuigen of het aansporen tot actie? De website moet namelijk zó ontworpen worden dat het doel wordt bereikt. Een laatste vraag die je jezelf moet stellen is wat is het gewenste imago van je bedrijf? Het gewenste imago heeft grote invloed op het ontwerp van je website.
Het kiezen van het juiste webbureau kan nogal een uitdaging zijn. Het is dus aan te raden om bij verschillende partijen te informeren. Maak een lijstje met punten die jij belangrijk vindt en informeer of het webbureau in staat is te maken wat jij voor ogen hebt en welke prijs zij hiervoor in rekening brengen. Houd altijd in je achterhoofd dat goedkoop niet altijd de beste keuze is. In sommige gevallen betaal je iets meer, maar dan ben je er misschien wel zeker van dat het webbureau de benodigde kennis heeft over het soort website dat jij wilt laten maken. Hierbij moet je ook voor jezelf bepalen of je bijvoorbeeld zelf content voor je website kan aanleveren of dat je dit ook door het webbureau wil laten doen. Het is namelijk zo dat niet ieder webbureau SEO mogelijkheden aanbiedt. In dat geval zou je dus op zoek moeten naar een extern online marketing bureau. Ook moet je voor jezelf bepalen wat je zelf aan de website wilt kunnen doen na de oplevering.
Ook al heb je wellicht de keuze gemaakt om de nieuwe website door een webbureau te laten maken, is het toch belangrijk om na te denken over de structuur en de invulling van de website. Een website moet zo vlot mogelijk werken zodat bezoekers gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Hierbij kan het gebruik van links helpen. Ook het eerder genoemde doel heeft invloed op de structuur die je kiest voor je website. Als je bijvoorbeeld iets verkoopt is het goed om een of meerdere verkooppagina’s aan je website toe te voegen zodat je de bezoeker aanspoort tot actie.